Porsche 928

Za pomysłem na duże Porsche z ośmiocylindrowym silnikiem z przodu stały obawy dyrekcji niemieckiego producenta o zabronienie sprzedaży aut z silnikiem z tyłu w USA po aferze z Chevroletem Corvairem. Te przewidywania nie sprawdziły się, zdecydowano więc, że 928 będzie sprzedawany równolegle z 911, jedynie przeznaczony dla innego klienta. Choć nigdy nie osiągnął celów sprzedażowych, pozostawał w ofercie Porsche przez 18 lat jako dostatecznie dochodowy (lata 1977-1995).

Jednostkę napędową w układzie V8 zaprojektowano całkowicie od nowa, bez korzystania z technologii VW, przeciwnie niż w przypadku modelu 924 z 1976 r. Silnik początkowo rozwijał 222 KM z 4,5 litra pojemności i cechował się bardzo dużą wytrzymałością ze względu na grube ściany cylindrów oraz świetnie zaprojektowany układ chłodzenia. Słabym punktem był niezwykle skomplikowany układ rozrządu. Dzięki zastosowanemu już w „924” układowi transaxle (skrzynia biegów przy tylnej osi) uzyskano optymalny rozkład mas 50/50%. Nadwozie wykonano częściowo z cynkowanej stali, a częściowo z aluminium (drzwi, błotniki, maska), żeby zmniejszyć masę. Zwiększenie stabilności przy gwałtownych manewrach uzyskano stosując pasywną tylną oś skrętną.

Przez 18 lat trwania produkcji wprowadzano wiele zmian, powiększając pojemność silnika najpierw do 4,7 l, potem 5,0 l, a wreszcie do 5,4 l. Już w 1980 r. mechaniczny wtrysk paliwa zastąpiono elektronicznym. Produkowano liczne wersje wzmocnione – od 928 S (1980 r., 300 KM), aż do topowego modelu 928 GTS z 350-konnym silnikiem, pokazanego w 1991 r. Powstało 61 tys. sztuk.

_ZUL4172 IMG_5654 IMG_5658 IMG_5693 IMG_5698 Infinitum_01-130 Infinitum_01-131 Infinitum_01-136 Infinitum_01-141 Infinitum_01-143 Infinitum_01-144 Infinitum_01-147 Infinitum_01-187